گوشتخواری در دنیای گیاهخواران
گوشتخواری در دنیای گیاهخواران
اقتصادسبز آنلاین: امروز بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلفی همچون مسائل سلامت و بهداشت، زیست‌محیطی یا اخلاقی از مصرف گوشت‌های حیوانی پرهیز کرده و مصرف گوشت‌های گیاهی را ترجیح می‌دهند.

اقتصادسبز آنلاین: امروز بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلفی همچون مسائل سلامت و بهداشت، زیست‌محیطی یا اخلاقی از مصرف گوشت‌های حیوانی پرهیز کرده و مصرف گوشت‌های گیاهی را ترجیح می‌دهند.

این محصولات از نظر مقادیر مواد مغذی متفاوت بوده و نقاط قوت و ضعف تغذیه‌ای متفاوتی دارند.
به‌همین دلیل لازم است تا افراد در هنگام خرید گوشت گیاهی، در مورد نحوه تأثیر این مواد غذایی بر سلامت خود یا مقدار مصرف آنها محتاط باشند.
افراد بسیاری معتقدند که مصرف غذاهای گیاهی برای سلامتی و محیط‌زیست بسیار مفید بوده و مصرف این محصولات به نگرانی‌های محیط زیستی جهانی کمک خواهد کرد.
با این وجود، برخی افراد در مورد اینکه آیا گوشت‌های گیاهی مواد مغذی مشابه گوشت را برای بدن تأمین کند، تردید دارند.
گوشت گیاهی یک ماده غذایی بسیار مفید، سرشار از پروتئین و دیگر مواد معدنی و مغذی لازم برای بدن است که منبع گیاهی دارد.

ترکیبات گوشت گیاهی
تولید‌کنندگان از ترکیبات مختلفی برای تهیه گوشت‌های گیاهی استفاده می‌کنند.
بعضی از این مواد به کلی گیاهی بوده و مورد تایید افراد وگان است.
برخی محصولات دیگر حاوی مواد غیر گیاهی از جمله تخم مرغ و شیر خواهند بود.
ترکیبات مختلفی که برندهای تجاری در محصولات گوشت گیاهی استفاده می کنند، عبارتند از:
گلوتن یا سیتان گندم
سویا و توفو
پروتئین نخود
نشاسته سیب‌زمینی
روغن نارگیل
لوبیا و عدس
مغزها و دانه‌ها
سبزیجات
همچنین، مدل‌های مختلفی از گوشت گیاهی وجود دارد که با نام‌های توفو میت یا سویا میت در دنیا شناخته می‌شوند. منبع اصلی گوشت گیاهی، دانه‌های سویا است. توفو میت از شیر غلیظ‌شده سویا ساخته می‌شود و با داشتن کالری پایین، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای یک وعده غذایی سالم است.
در نگاه اول، اغلب افراد تصور می‌کنند که گوشت گیاهی تنها برای گیاه‌خوران مفید است، با وجود این باید به شما بگوییم که همه افراد برای حفظ سلامتی خود و داشتن رژیم غذایی سالم، می‌توانند از انواع گوشت گیاهی در وعده‌های غذایی مختلف خود استفاده کنند. در ادامه، به شما می‌گوییم که خواص گوشت گیاهی چیست و چرا باید آن را در برنامه غذای خود داشته باشید.

فواید گوشت گیاهی چیست؟
برخی از مهمترین خواص گوشت گیاهی برای بدن شامل موارد زیر هستند.
سرشار از آنتی‌اکسیدان و کمک به جوان‌سازی سلول‌های بدن
همه محصولات با منبع سویا، حاوی میزان زیادی «ایزوفلاون» هستند، اما ایزوفلاون چه فایده‌ای دارد؟
یکی از مهمترین عوامل آسیب‌رسان به بدن و سلول‌های آن، رادیکال‌های آزاد هستند و بدن برای محافظت از خود در برابر این رادیکال‌های آزاد در محیط، به انواع آنتی‌اکسیدان نیاز دارد. ایزوفلاون یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در طبیعت است که از پیرشدن سلول‌ها و تخریب بافت آن‌ها، جلوگیری می‌کند. پس اگر شاهد ظهور علائم پیری زودتر از موعد در بدن خود هستید، باید مصرف ماده‌های غذایی دارای آنتی‌اکسیدان مثل انواع محصولات بر پایه سویا هم‌چون گوشت گیاهی را افزایش دهید.

کاهش علائم ناخوشایند یائسگی

استروژن یکی از مهم‌ترین هورمون‌های موجود در بدن زنان است که با افزایش سن و نزدیک‌شدن به دوره یائسگی، میزان آن در بدن کاهش پیدا می‌کند. مصرف غذاها و مکمل‌های مختلف در این دوران، به بدن کمک می‌کند که علائم ناخوشایند یائسگی را از بین برده و یا کمتر کنند. گوشت گیاهی، یکی از مهمترین منابع غذایی موجود است که با فراهم‌کردن میزان کافی از ایزوفلاون، علائمی مثل گر گرفتگی یا بدخلقی را کمتر می‌کند.

کمک به سلامت قلب و عروق
یکی از مهم‌ترین معایب گوشت‌های قرمز، کلسترول و چربی بالای آن‌ها است و به همین خاطر افراد دارای چربی یا فشار خون، کلسترول بالا یا مبتلا به کبد چرب، باید میزان مصرف گوشت قرمز را کمتر کنند. یکی از جایگزین‌های عالی گوشت قرمز برای این افراد، گوشت گیاهی است.
ارزش غذایی گوشت گیاهی و فیبر موجود در آن، نداشتن چربی مضر و کلسترول، باعث می‌شوند که با جایگزین‌کردن آن با گوشت معمولی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و انواع سکته‌ها، کاهش پیدا کند.
بنابراین در صورتی که باید با دقت بیشتری مواد غذایی مصرفی خود را برگزینید، گوشت گیاهی یکی از بهترین مواردی است که می‌توانید آن را جایگزین گوشت قرمز کنید.

کمک به رشد عضله‌های بدن و بازسازی سلول‌ها
پروتئین یکی از مهم‌ترین ماده‌های مورد نیاز بدن است که بدن برای انجام تمام وظایف حیاتی خود، روزانه به میزان مشخصی از آن احتیاج دارد. بازسازی بافت عضله‌ها، کمک به ساخت سلول‌های جدید و حتی ایجاد حس سیری کامل و جلوگیری از پرخوری‌های عصبی، همه با کمک پروتئین انجام می‌شوند.
گوشت گیاهی یکی از مهم‌ترین منابع سالم برای تأمین پروتئین است که افراد با رژیم‌های غذایی مختلف، می‌توانند از آن استفاده کنند. یکی از مهمترین دغدغه‌های افراد دارای رژیم لاغری، کالری و چربی بالای انواع منابع پروتئینی گوشتی و حیوانی است که این دغدغه در گوشت گیاهی به هیچ عنوان وجود ندارد. مصرف گوشت گیاهی برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی، بسیار مفید است و دلیل این موضوع، پروتئین بالای این ماده غذایی و البته نداشتن چربی و عدم ایجاد اثرات منفی بر میزان چربی خون است.
از دیگر خواص گوشت گیاهی باید به بهبود عملکرد مغز، کمک به استحکام استخوان‌ها و البته کاهش علائم افسردگی، اشاره کنیم. بنابراین با مصرف گوشت گیاهی علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روحی خود را نیز تضمین خواهید کرد.

کالری و چربی گوشت گیاهی

جدول زیر محدوده چربی و کالری در هر 100 گرم از چند نوع گوشت و محصولات گیاهی را نشان می دهد:

مهم‌ترین مضرات گوشت گیاهی چیست؟
مصرف بیش از حد گوشت گیاهی ضررهای مختلفی خواهد داشت که در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها، اشاره می‌کنیم:
سرطان پستان: برخی تحقیقات نشان داده که مصرف بیش از حد سویا و مشتقات آن، برای افراد مستعد به سرطان پستان، ریسک ابتلا را افزایش داده و یا علائم بیماری در افراد درگیر با انواع تومورهای پستان را افزایش می‌دهد.
بنابراین علی‌رغم تمام فواید بی‌نظیر این ماده غذایی، از مصرف بیش از حد و زیاده‌روی در آن، پرهیز کنید.
افزایش هورمون زنانه: مصرف بیش از حد مشتقات سویا، می‌تواند میزان باروری مردان را تحت تأثیر قرار داده و باعث افزایش سطح هورمون زنانه در بدن مردان شود.
بی‌شک مصرف یک یا دو عده توفو یا همان گوشت گیاهی در هفته، کاملا بی‌خطر است و این عوارض تنها در‌صورت مصرف بی‌رویه و دائم، ایجاد می‌شود.
منع مصرف برای افراد مبتلا به مشکلات تیروئید: با اینکه خواص گوشت گیاهی بسیار زیاد است، اما افراد مبتلا به بیماری‌های تیروئید مثل کم‌کاری تیروئید، باید با احتیاط بیشتری این ماده غذایی را مصرف کنند.
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا